Çarşamba, Haziran 07, 2006

YAKAMOZLAR SANDALI SARIP SARMALIYORSA

Ben yakamozun ne oldugunu biliyordum- aferin bana degil mi:)). Ama mesela gece balikcilarinin sandalda ışık yakmalarini sahiden -su ana dek- "baliklar isiga gelir" diye saniyordum ben de.
Bu post az once geldi. Bir de yakamozun ne oldugunu ogrenmeden once - yani ben kucukken:))- dolunayli gecelerde hani denizin ustune ay vururda piril piril, kipirkipir isiklar olur minik dalgalarin ustunde, hani ustune basip yuruyesi gelir insanin sanki sonunda denizde yururken ayni anda aya ulasacakmissin hissi verir (size vermez mi - ee peki). Neyse iste eskiden yakamoz o sanirdim, halbuki o AYIN SHAVKI imish:))

Birde yine ben kucucukken(!) bir yakamozlu sarki vardi neydi o yaaa, Yesim mi, Yeliz mi soylerdi... aaa yok yok Fusun Onal di galiba. Yakamozlar sandali sarip sarmaliyorsa.... aman aman halim yaman ....niyniynininiii(burasini hatirlayamadim- olsun be Kuguucum yine bu kadarini bile iyi hatirladin!- saol ic sesim benim)

Susup yaziyi yapistiriyorum:)) Aaa son gereksiz bir soz- ben de bir scuba diver im:)

Kuguboynu,theYakamozSever

********* ******** **********

Yakamoz mikroskobik bir deniz canlisidir, resmi de cekilmistir. Ayin olmadigi gecelerde yaptigimiz gece dalislarinda en buyuk eglencemizdir fenerlerimizi kapatip yakamozlarla oynasmak.http://www.hekimce.com/resimler/yakamoz.jpg Yakamoz'un resmini gormek isterseniz.Yakamoz Nedir? Genellikle yanlis bilinen "Yakamoz" ayisiginin suya, denize vuran yansimasi degildir. Yakamoz bir canlidir, latince ismi Noctiluca Milliaris olan bu canli, bir bicimde ates boceginin denizde yasayan versiyonudur. Luminisens maddesini vucudunda barindiran bu canliya dokunuldugunda bir isIk sacar. Bu canli bir planktondur, yani milimetrik boyutlarda bir canlidir. Bunlardan milyonlarcasi bir araya geldiginde geceleri bir kayik gecerken, veya bir balik surusu gectiginde bu canlilara carparak isIk cikartmalarina neden olurlar. O yuzden balikci sandallarinda yuksek bir direk ve bu diregin ucunda oturulacak bir yer vardir. Girgir motorlarinin koprulerinin cok katli ve en ust kattan bile kumanda edilebiliyor olmalarinin bir sebebi de budur. Balikcilardan biri buraya oturarak ay olmayan geceleri baliklarin yakamoz yaparak gectikleri yollari gorup dumenciyi oraya yonlendirirler veya dogrudan kendileri tekneye (gemiye) kumanda eder. O yuzden Lufer avlarken Luks isigi kullanilir, isIk balik gelsin diye degil misinanin degdigi, yakamozlarin cikardigi isIktan Lufer korkmasin diye Luks isigi ile yakamoz isigini oldurmek icin kullanilir. Kelimeleri harcarken yanlislara dusmeyelim. Esasinda Yakamoz (eger goreniniz varsa bilir) olagan ustu bir seydir, Yakamoz oldugunda denizde uzun floresan lambalar yaniyormus gibi olur. Ama bunun icin ay isigi olmamasi gerekir. Ay isiginda (daha baskin oldugu icin) goremezsiniz. O kadar muhtesemdir ki, o anda tum romantizm biter sanki uzaylilar gelmis gibi denize yonelirsiniz. Birde Yakamozlu ve Ay isIksiz gecelerde denize girince piril piril uzayli gibi olursunuz. Ozellikle gece dalislarinda (scuba) dalis sonrasi su yuzeyine cikinca yakamozlar binlerce yildiz halinde parmaklarinizin arasindan buyuleyici bicimde gecerler.

13 yorum:

Yaz dedi ki...

Kuğuum bende bir yakamoz sever hatta yakamoz aşığı idim taaki senin verdiğin linkden yakamozun resmini görene kadar :)) ayy o ne bee o güzelim görüntüyü veren bu yaratıklarmıymış. Sanırım artık yakamozları izlerken eskiden hissettiğim şeyleri birdaha hissedemiycem. Offf kötü oldu bu :) neyse hemen o resimdeki yaratığı aklımdan silmeliyim. ıyy içim bi tuhaf oldu yaa :)

KUGUU dedi ki...

Hey Allahim, yani simdi kash yapayim derken goz mu cikardim ben YAZcigim? Kaldiriyim mi o resmi ve linki acaba, ama ici fena olmayip merak edenler ne olacak ozaman?:) Ay bilemedim. Canimcim onlar milimetrik, bakma sen resimde denizanasi gibi kocaman durusuna. Aslinda goremezsin bile

Yaz dedi ki...

Aslında genel kültür açısından gördüğüm iyi oldu :) iyi yapmışsın sen bu linki vermekle bakma sen bana :) hem unuttum gitti düşünmiycem o görüntüyü artık. Iyyy kuyruğu bile var yahu :)

KUGUU dedi ki...

:)) peki.

CRESCENT dedi ki...

Sayende bir şey daha öğrenmiş olduk kuğuu. Kayısı durumlarından ne haber? :)))

KUGUU dedi ki...

Zarif CRESCENTcgm, kayisi durumlari dun aksama kadar surdu ve maalesef aksam yemeginden oncesinde kaldi:)) ay yanlis oldu :(((( yapacaktim, yapmaliydim dgl mi?.... (*-^)

Annelog Atölye dedi ki...

Kuğu Merhaba:)Toplanmışsınız ne güzel, çok kıskandım:)

Adsız dedi ki...

TheKuğUKüçükkEn

yahu ben yakamozu falan bi kenara bıraktım asıl hayret ettiğim konu ne biliyormusun küçük kuğuu bu bp neden hala yorum yapmadı buraya??? öğlenki fırında sarımsaklı kuğuudanmı zehirlendi ne oldu kardeşime?

Beyaz Piyano dedi ki...

yakamoz buysa nasıl şiir yazılır yakamoz varken :((
elllerim kavuştuğunda
yakamoz yakamoz :(
olmuyo bak artık yakamozun romantizmi kalmadı

Beyaz Piyano dedi ki...

biri beni andı galiba :))

KUGUU dedi ki...

ANNELOGcugum, evet ve cok guzeldi. Ben yemekten donunce kizlara hep ozelden mail attigim ve duygu ve dusuncelerimi orada paylastigim icin burada anlatmadigimi yeni farkediyorum:)) Ama kiskanma EYLUL Ayini bekle:))

Bu anonim kim? BPye kardesim diyor, Gokhan desem o isimsiz yazmaz (yazmaz dgl mi?)
Hem firinda sarimsakli dgl portakalli kuguu idi o. Aaaa sarimsak demish, GOKHANNNNN sensen masaya 3 kere tikla.

BP kim bu seni anan kisi, ustelik benim sana taktigim kisa nickle sesleniyor BP diye? Sahiden sen de hani pek romantiktin ya (Ece yengemiz hic oole demiyor ama neysae:))

Kuguboynu,theYorgunEveGelen

»¦« GÖKHAN »¦« dedi ki...

yahu benim ben kendi adımla girdim ama çıkmamış nedense anlamadım walla :))

Adsız dedi ki...

yakamozlar sandalı sarıp sarmalıyorsa
aman aman halin yaman aç gözünü
ve yanında kalbini ürperten biri varsa
aman aman halin yaman aç gözünü

gerisini ne yazık ki ben de bilmiyorum...