Çarşamba, Mart 28, 2007

PEMBEGAZETEMIZE YAZDIM

Az once oraya yazdigim bir yazi:

Ceee- CEVRE -ce-ee
Toplumumuzda hala yerlesmemis, ama bence gelecegimiz icin dunyamiz icin cok cok onemli aliskanliklari kazandirmamiz adina:1- Yillardir gazete/dergi ve cam siselerimi cope atmamaya gayret ederim. Mutlaka biriktirir, haftasonunda goturur biriktirme kutularina atarim. Bir keresinde yeni tasindigimda bulamamis, haftalarca bagajimda bunlari gezdirmis, sonunda eski mahallemdeki kutuya gidip atmistim. Her mahallede birden cok noktada olmasi lazim ve duzenli biriktirilmesi ve duzenli toplanmasi lazim. Ama ne yazikki yeterli sayida yok, olanlarinda bir sure sonra kaldirildigina sahit oldum. Bunu yayginlastirmak icin ne yapabiliriz acaba?2- Birkac yil once isyerimizdeki atik kagitlarin toplanmasi icin de bir cevreci kurulus ile anlasmistik. Ama ne yazikki o da cok uzun sure yurumedi (Cunku yurdum insanimda bu mentalite eksik -*). Bu arada bir isyerinin mutlaka atik evraklari icin "kagit imha makinesi" olmasi lazimdir. Ben evimde de kiymetli evrak veya faturalari imha ederek yirtmadan sadece burusturarak asla cope atmam. Dikkat etmek lazim.3- Biten pillerinizi ne yapiyorsunuz? Dogaya en cok zarar veren seylerin basinda gelen atik pillerin toplandigi ozel kutular istiyorum, ama daha hic rastlayamadm. 4- Cam siseler donusturulebiliyor, mutlaka ayri biriktiriilmelki ve toplanmali. Beyaz camlar ve yesil/kara siseler olarak da ayri gozu olmali toplama kutularinin.5- Teneke icecek kutulari.6- Karton Kutu icecekler- birara bu kutulardan bir sirket Cocuk Esirgeme Kurumlari icin donusturerek, pek cok masa kutuphane gibi mobilya uretmisti hatirliyorum (Tetrapak=?)7- En tehlikelilerden hastahane atiklarinin yokedilmesi. Ozel hastahanelerin mutlaka bunun icin ozel ayri toplama kaplari var ama onlarin disari cikarildigi ve belediye tarafindan toplanmasi ve sonra da uygun sekillerde imha edilmesi asil cok cok ozen gosterilmesi gereken.8- Naylon torbalar. Kaybolmayan ve en cok kullanilan ve en cok cevre kirliligini yapan nesnelerin basinda geliyor ne yazikki. Bir kac yil once plastik ureticiler sektorunde tanistigim firmalardan birinin sahibi anlatmisti. Kullanilmis posetler coplerden/ve buyuksehir cop mekanlarindan toplanarak bu firmalara getiriliyor. Bir kismi yikaniyor, temizleniyor ve yeniden sifirdan poset haline donduruluyor, mesela suslu baskili magaza posetleri olarak. Ama bir kismi ise hic yikanmadan son derece kolay, kisa ve ucuz yontemle direkt yeniden adi posede donusturuluyor. Ki bunlar ucuz olduklari icinde en cok pazarlarda elinize tutusturulan pembe veya siyah poseteler. Dikkat edin oldukca agir degisik bir kokulari vardir ve kalindirlar, kabadirlar. Iste o sirket sahibi bunlarin pis cop posetlerinden yapildigini asla buzdolabina falan konmamasini soylemisti. Aklinizda olsun, lutfen sakin onlari biriktirmeyin, yeniden kullanmayi dusunmeyin ve hemen atin onlari geri cope - ne yazikki:((((( Cunku onlari imha kutusu da yok ulkemde ne yazikki:(( (insallah ileride)Hani geceleri cop toplamaya cikan, kocaman demir arabalari suren, hertarafindan kocaman dev cuvallar sarkan ve her copu devirip ortaliga sacan tipler vardir ya. Artik onlara kizmiyorum, hatta takdir bile ediyorum denebilir. Zira onlar her bir dev cuval icine her bir copu karistirarak, kartonu, kagidi, tenekeyi, cami ayri ayri topluyorlar ve goturup satiyorlar. Vallahi sagolsunlar. Ama devletim/toplumum bu isi ogretmeli ve yapmali. Onlarca birsey katmayan dizi ve yarisma arasinda (*) bu mentalitenin yerlesmesi icin televizyon tum kanallarinda iste herbiriyle ilgili mini spot filmler olsa... Iyi olmazmi? Simdilik biz netten yayalim mi? Mesela E-mailler misiniz olabildigince cokNe olur sizde biriktirmeye ve varsa cevrenizdeki atik kutularini kullanmaya calisin ve ogretin cocuklariniza cevrenize. Bir elin nesi var, 2 elin Turkiyesi var.
KUGUBOYNU

8 yorum:

KUGUU dedi ki...

copy-paste yapinca tum format bozulmus, icice gecmis gibi olmus idare edin lutfen veya orjinal yerinden okuyunuz:))

ceyda'nın tükkanı dedi ki...

Canım benim bizim kızların proje ödevlerinden bahsedip duruyordum hani hep yazılarımda. En son da herşey küçük ellerde başlar sloganıyla çevre temizliği konusunda bir proje gerçekleştirdik. 5 ufaklıkla afiş ve t-shirtler boyadık ellerimizle. Esas çalışma da Ançeva ile gerçekleştirdiğimiz atık malzemelerin tekrar geri dönüştürülmesi için başlatılan proje idi. Sınıfta başladı ve tüm okula yayıldı. Herkez çevresindeki tüm atık gazete, dergi, pil, pet şişeler, teneke kutuları bu kutulara atmaya başladılar. Beni en çok mutlu eden çalışmalarımızdan biri oldu.

ERDIL dedi ki...

Okuduk yorumu da biraktik.Bilmeceyi cözmek kaldi sadece ?

acicikolata dedi ki...

ikeada var pil kutusu. yani izmirdekinde var pil ve ampuller icin ayri ayri.

Yaz dedi ki...

Canım pil kutusu bizim şirkette kullanılıyor. Eğer istersen satınalmacı arkadaşa nereden aldığını sorarım.

KUGUU dedi ki...

CEYDAcgm bu harika harika harika. Cok mutlu oldum. Hemen ANCEVA sayfasina da gidip bakacagm, irtibat icin belki:)ERDIL Bey, oradaki yorumunuzu aldik. Ben de ne bilmece ne sudoku vs var:(
GAYRIYEcgm ampulleri yazmayi unutmusum bak ben iyi hatirlattin. Peki IKEA hadi yabanci mentalite zaten, ama sen Izmirde baska yerde rastladin mi? Yaptirilabilir mi?
YAZcgm evet soralim, bir vakif mi, belediye mi yoksa ne imis?

ERDIL dedi ki...

Peki o zaman bende o bilmeceyi acikliyayim.Bu yazmis oldugun receyklin sistemini"geriye dönüsüm".Bizde 100 yildir yapan bir topluluk vardir onlari hepimiz görmüsüzdür.Hatta onlar bu isi yaparken üstelik para mandal plastik esya masalar bile vermislerdir.Onlar bizim Romen kardeslerimizdir.
Saygilarla.

KUGUU dedi ki...

Ahh ERDIL BEY, pardon ben bilmeceyi bulmaca anlamisim. Birde kafamdan hakkinizdasenaryo uydurmus gibi olmusum, soyle ki: yazimi yazdim bu aksam bir de bulmaca cozup yatacagm demissiniz gibi anlamistim, nedense:(( Pardon.

Ve haklisiniz iste onlar tek tuk kaldi artik ara sokaklarda belki 40 yilda bir rastladigimiz. Diger yandan cop toplayicilari kendilerine has bir mafia seklinde buyuyor (yani kimse kimsenin sokagina copune dokunamiyor), ki yazimda da ddgm gibi kizmiyorum saolsunlar:)